Strona wykorzystuje pliki cookies ( ¤ polityka prywatności), jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Rzecznik praw studenta powoływany jest przez Uczelnianą Radę Samorządu Studenckiego AWF w Krakowie. Występuje w charakterze obrońcy interesów studentów AWF. Zajmuje się skargami i wnioskami studentów dotyczącymi spraw, które ich zdaniem nie zostały właściwie załatwione przez odpowiednich pracowników i/lub struktury uczelni oraz wszelkimi innymi sprawami, z którymi zwrócą się do niego studenci.  
Rzecznik praw studenta nie zastępuje jednostek i organów uczelni, ale pomaga studentom znaleźć najwłaściwsze dla Nich rozwiązanie problemu. Reaguje także w przypadkach, kiedy studenci w obawie o represje wahają się nad zgłaszaniem nieprawidłowości. Wówczas rzecznik pod skargą lub zawiadomieniem do władz wydziału lub uczelni podpisuje się własnym nazwiskiem, a dokumenty weryfikujące prawdziwość informacji zostają tylko i wyłącznie w jego biurku.
Pomagamy zawsze wtedy gdy łamane są prawa studenta wynikające zarówno z regulaminu studiów czy statutu AWF w Krakowie jak i z Ustawy prawo o szkolnictwie wyższym
Jeśli uważasz, że Twoja sprawa została załatwiona w niewłaściwy sposób – skontaktuj się z nami!
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dyżury: środa 1100 – 1230 biuro URSS, DS. 2 pok. 004 (parter)
Dyżur telefoniczny: środa 1100 – 1230 Nr tel. 12 683-14-97

Prawa studenta
Często począwszy od sal wykładowych, przez egzaminy, aż po dziekanaty, mamy poczucie niesprawiedliwości w działaniu lub zwyczajnej niejasności procedur, którymi kierują się pracownicy i wykładowcy.  Istnieją trzy główne przyczyny tych sytuacji:
1. Nasze prawa zostały przez kogoś naruszone. Np. egzaminujący wykładowca wykluczył możliwość wglądu do prac – BZDURA!!! NIE MA TEKIEGO PRAWA, a świętym prawem studenta jest taka właśnie możliwość.
2. Nie wiemy jakie są nasze prawa i chociaż nie mamy racji upieramy się przy swoim. Np. twierdzimy, że „należy nam się” przedłużenie terminu zaliczenia – nie należy się… . Takie rzeczy – tylko za zgodą dziekana, który wcale nie musi godzić się na to „z urzędu”.
3. Ktoś udzielił nam błędnej informacji i trudno tu stwierdzić co było powodem niedoinformowania.
W każdym – nawet najdrobniejszym przypadku – należy interweniować. Ale skąd ja mam wiedzieć  co mi wolno, a czego nie? Nie trzeba w tym celu czytać stosów książek i dokumentów – w znacznej większości przypadków wystarczy 12 stron A4, czyli Regulamin studiów AWF w Krakowie (w załączniku z zaznaczonymi najważniejszymi punktami)

Właściwie  nawet 12 stron to liczba trochę wyolbrzymiona, ponieważ „nasz” regulamin podzielony jest przejrzyście na rozdziały, dzięki czemu możemy przeczytać tylko interesujący nas fragment.
Nasze studenckie prawa i obowiązki to rozdział III, jeśli nasze problemy związane są z zaliczeniem przedmiotu/semestru – czytamy rozdział IV. Rzecznik praw studenta pomoże Wam w przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub zastrzeżeń.

Co robić gdy...?

Pracownik nie stawia się w wyznaczonych godzinach na dyżury dla studentów i/lub na zajęcia dydaktyczne.

Godziny zajęć dydaktycznych: wykładów, ćwiczeń, zajęć klinicznych itd. Nie mogą „przepadać”. Oczywiście rzesza studentów  z tego powodu zazwyczaj się cieszy, ale pomyślcie – ktoś płaci przecież za te zajęcia – kto? Wszyscy! Bo przecież to jest uczelnia publiczna, finansowana z budżetu państwa - czytaj: z podatków Waszych i Waszych rodziców.  Przychodzicie tu aby się uczyć – to ma być Waszą przepustką na rynek pracy – macie prawo wymagać nie tylko obecności, ale i jakości prowadzonych zajęć.
A co z dyżurami? Nie ma chyba studenta, który choć raz nie „pocałował klamki”. Dyżur to także godziny pracy nauczyciela! Jeżeli pracownika w godzinach pracy (dyżuru) nie ma w pracy (gabinecie) to zwyczajnie uchyla się od swoich obowiązków, a to jest poważne przewinienie. Aby taka sprawa nie „rozpłynęła się” najlepiej zgłaszajcie to do rzecznika. Napiszcie dokładnie kogo i kiedy nie było na dyżurze/zajęciach. Informacje o takich sytuacjach przekażemy bezpośrednio do Prorektora do spraw studenckich, który niezwłocznie wyciągnie konsekwencje wobec danych pracowników.
Często pojawia się jeszcze jeden problem: wykładowca podczas dyżuru dla studentów odmawia przyjęcia studenta w gabinecie gdyż akurat rozmawia z innym wykładowcą – w przypadkach istotnych nadużyć tego typu sprawy te też kwalifikują się do zgłoszenia odpowiednim przełożonym. Godziny dyżurów przeznaczone są dla Was! Dopóki wizyta innego wykładowcy trwa kilka minut - nikomu krzywdy nie wyrządza, ale jeśli czekacie pół godziny pod gabinetem aby np. zdobyć zaliczenie,  po czym wykładowca kończy dyżur i zaprasza Was za tydzień – zgłoście to do nas – dyżur to obligatoryjne godziny pracy przeznaczone dla studentów.

Treść i jakość zajęć znacząco odbiega od tego czym przedmiot być powinien.

Niech każdy z nas pomyśli przez chwilę ile razy zasnął na zajęciach (nie z powodu ciężkiej kondycji psychofizycznej po weekendzie…) lub jedynymi notatkami po semestrze zajęć były informacje o osobistych przeżyciach i rozterkach wykładowcy. Ile razy wychodząc z sali wykładowej mieliście wątpliwości jaki był to przedmiot? Najczęstszą reakcją na tego typu zaniedbania jest… narzekanie… ale narzekaniem nikt niczego jeszcze nie zmienił, a zmienić da się bardzo dużo.
Ustawa prawo o szkolnictwie wyższym mówi, że wszystkie plany studiów i programy nauczania przedmiotów powinny być opiniowane przez organ samorządu studenckiego – czyli przez nas. Jeśli otrzymamy od Was konkretne informacje o tym gdzie „źle się dzieje” będziemy reagować. Za naszym pośrednictwem jesteście w stanie kształtować swój plan studiów - to czego uczycie się podczas studiów.
Najczęściej studentowi po prostu nie chce się zgłaszać nam niedociągnięć ze strony nauczycieli, nie chce się działać, nie chce się uczyć… ale narzekać się chce… ale jeśli studentowi nie chce się działać – po co narzekać?

Od działania drodzy studenci macie nas wystarczy zgłosić nieprawidłowości rzecznikowi praw studenta – on wie jak ugryźć problem by wilk był syty i owca cała.
Załączniki:
Pobierz plik (regulamin.doc)regulamin.doc[ ][ ]130 kB